博士学位申請手続きについて(課程博士)
Application Procedure for Doctoral Degree (For Doctoral Course Student)
※申請書類のダウンロードができない場合は、別のブラウザを利用してダウンロードをお試しください。
The English version will be found below.( 英語版はページ下部に掲載)
課程博士:大学院に入学して、所定の課程を修め、論文審査に合格し学位を取得します。*単位修得退学後3年以内での学位取得を目指す方も課程博士に該当します。
(*単位修得退学:本研究科博士課程に4年間在学し、必要な研究指導を受け、修了に必要な30単位を修得して退学すること。)
学位申請通知・申請書様式
● 博士学位申請(課程博士)について(通知) [2023.7更新]
※「博士学位申請(課程博士)について(通知)」を確認、熟読の上、手続きを進めてください。
申請書類の必要部数や提出データ等の詳細が書かれています。
様式のみダウンロードしただけでは、申請が正しくできません。
※研究発表会申込条件変更についてのお知らせ※ 【適用される論文の条件】 |
■早期修了(4年次9月及び3年次末)希望者
早期修了希望者は、仮申請に先立って、教務委員会による承認が必要です。以下を熟読し、申請書類をダウンロードのうえ申請してください。
・ 4年次9月修了手続き ※申請期限:5月20日(土日祝日にあたる場合は、前日)
・ 3年次末修了手続き ※申請期限:11月20日(土日祝日にあたる場合は、前日)
【4年次9月・3年次末共通様式】
申請書類(早期修了希望者)
■Track2による学位取得希望者
Track2による学位取得には、仮申請に先立って、学位論文評価委員会、大学院教務委員会、博士課程委員会による承認が必要です。以下を熟読し、申請書類をダウンロードのうえ申請してください。
・ 新たな学位審査制度(Track2)申請について(通知) [2023.4.24 更新]
※申請期限:4年次の7月31日(4月入学者)/4年次の1月31日(10月入学者)
(土日祝日にあたる場合は、前日)
申請書類
【1】仮申請書類・・・以下のうち、該当するものを利用してください。
(A) 仮申請書類
(B) 仮申請書類(2回目)
※仮申請書類(2回目)は、論文内容の大幅な変更、副査が主論文の共著者となった、副査が退職した等が該当します。
【2】 予備審査書類
・・・予備審査の際に持参し、副査の署名をもらってください。
【3】 研究発表会書類 [2023.7 更新]
・・・研究発表会の2週間前までに提出(研究発表会の日程は こちら)
【4】 本審査書類 [2023.3 更新]
・・・各月博士課程委員会(原則第2木曜日)の2週間前までに提出
各申請書類提出期限
主に在学生 | 留年生、退学者などで修了要件を満たした者 | ||
---|---|---|---|
9月修了 | 3月修了 | 9月、3月以外の修了 | |
*入試の日程等により、変更になる可能性があります。 | |||
仮申請 | 2024年5月20日まで | 2024年10月18日まで | 毎月20日 (土日祝の場合は前日) |
※早期修了 | 2024年5月20日まで | 2024年11月20日まで | |
※Track2による申請 | 2025年1月31日まで ※10月入学者対象 | 2024年7月31日まで ※4月入学者対象 | – |
研究発表会開催 | 2024年8月22日まで | *2025年2月13日頃まで | 日程表参照 |
研究発表会申込 | 2024年8月8日まで | *研究発表会の2週間前まで ( 日程表参照) | |
本審査 | 2024年8月23日まで | *最終研究発表会の 翌日まで ※翌日が土曜日の場合は翌月曜日 | 原則、博士課程委員会の2週間前 |
修了日 | 2024年9月25日 | 2025年3月25日 | 本審査月の月末日 |
該当者のみ必要な書類
・副査が主論文の共著者となったが、副査の変更をしない場合に必要な書類
博士論文共著者を副査(予備審査委員)候補とするための理由書
・複数筆頭著者による論文で学位申請する場合に必要な書類
申し合わせ・複数筆頭著者理由説明書・複数筆頭著者論文内容証明書・誓約書
電子データ提出方法
印刷をした申請書に加えて電子データの提出が必要なものは以下より提出をしてください。
提出フォームが開かない場合は、研究室担当者に問い合わせるか、教務係までご連絡ください。
申請手順
課程博士学位取得は下記の1~4の順序に従って進行します。
学位論文の審査を受けるにあたっては、少なくとも主論文1編を提出することを要します。
主論文は、和文の場合は単名であること、欧文の場合は共著も認めますが、筆頭者であることを原則とします。
※詳細は「 博士学位申請(課程博士)について(通知)」の内容をご参照ください。
【1】学位授与仮申請:「予備審査委員」及び「主査・副査」の決定-博士号資格審査委員会
予備審査委員候補者及び主査・副査候補者について、申請者の指導教授からの推薦をもとに、主査1名及び副査2名(予備審査委員を兼ねる)を決定します。(ただし、副査については、指導教授から推薦された候補者以外から決定する場合もあります。)
【2】予備審査会
予備審査委員と日程調整を行い、予備審査会を実施してください。なお、予備審査会に合格しなければ、研究発表会に進むことがでないため、合格するまで予備審査会を行うこととなります。
【3】研究発表会 〔通常、毎月第2水曜日 第4木曜日〕
2020年度よりオンラインでの開催としております。
※今後、開催方法に変更があった場合は、このページにてお知らせをいたします。
研究発表会の日程は こちら から確認してください。
予備審査会に合格後、研究発表会の申請をすることができます。研究発表会は公開により実施され、申請者は、学位申請論文についてのプレゼンテーションを行います。スケジュール調整は、主査、副査と行ってください。
【4】本審査-医学博士課程委員会
研究発表会に合格すれば、学位申請することができます。
翌月以降の医学博士課程委員会において審査されます。
博士学位申請手続き問い合わせ先
医学系研究科教務課教務係
E-mail : i-kyomu-kyomu [アット] office.osaka-u.ac.jp
※[アット]を半角英数の@に変更してください。
Application Procedure for Doctoral Degree (For Doctoral Course Student)
Doctoral Course Student: Enter a graduate school, complete a prescribed course, pass the examination of the dissertation thesis, and obtain a degree.(Those who aim to obtain a degree within three years after completing all credits and withdrawal are also eligible for a doctoral course.)
Withdrawal after earning all credits without earning a degree:
Applicants must be in the doctoral course at the Graduate School of Medicine for four years and completed all 30 credits required for completion before withdrawing from the school.
Notification/Application Documents
– Notification: Please read the notification below carefully
・ Application Procedure for Doctoral Degree [updated 2023.4.10]
※Important change in the acceptance of papers at the time of the PhD Thesis Presenta-tion※ If your thesis has not yet been published in print, please submit a certificate of anticipated publica-tion or an e-mail letter from the editor with this review document. (Email for the provisional acceptance is not required) If the title of your thesis is changed after you have applied for the PhD Thesis Presentation due to the journal’s intention, please notify the Educational Affairs Section immediately. 【Requirements for PhD Thesis Presentation application】 |
*Students who wish early graduation must receive approval by the Educational Affairs Committee before Provisional Application (KARI-SHINSEI). Please read the below documents regarding the process for early graduation and submit application forms below.
・ Process for 4th year September early graduation[PDF]
[Application Deadline:May 20] *If it falls on Weekends or Holiday, the deadline will be moved forward
・ Process for 3rd year early graduation[PDF]
[Application Deadline:November 20] *If it falls on Weekends or Holiday, the deadline will be moved forward.
Application Forms for Early graduation[ZIP]:
*Students who wish graduation by Track2 must receive approval by the Dissertation Evaluation Committee, the Educational Affairs Committee, and the Faculty Meeting before Provisional Application (KARI-SHINSEI). Please read the below documents regarding the process for graduation by Track2.
・ Provisional Application by Track2 [updated 2023.4.24]
[Application Deadline:July 31 of 4th year for enrollee in April/ the end of February of 4th year for enrollee in October]
*If it falls on Weekends or Holiday, the deadline will be moved forward.
Application Documents / Application Forms
(1)Provisional Application Documents-Use appropriate one from the followings
(A) Provisional Application Documents[ZIP]
(B) Provisional Application Documents (2nd)[ZIP]
*For whom there are major changes in the thesis, one of the Sub Examiners becomes a co-author, or one of the Sub Examiners resigns or retires.
(2) Preliminary Review Result Sheet[ZIP]
(3) PhD Thesis Presentation Documents[ZIP] (updated 2022.4)
(4) Final Review (HON-SHINSA) Documents[ZIP] (updated 2023.3)
Student in school | Holdover, Withdrawal, or others who comply with a requirement for graduation | ||
---|---|---|---|
Graduate in September | Graduate in March | Graduate in the others of month | |
*It may be changed due to the schedule of entrance examination, etc. | |||
Provisional Application (KARI-SHINSEI) | By May 20, 2024 | By October 18, 2024 | By the 20th of each month (If it falls on Weekends or Holiday, the deadline will be moved forward.) |
※Early graduation | By May 20, 2024 | By November 20, 2024 | |
※Provisional Application by Track2 | By January 31, 2025 *For enrollee in October | By July 31, 2024 *For enrollee in April | – |
Thesis Presentation | By August 22, 2024 | *Around February 13, 2025 | Refer to the schedule of Thesis Presentation |
Applications for PhD Thesis Presentation | By August 8, 2024 | *By 2 weeks before the Thesis Presentation above ( Refer to the schedule of Thesis Presentation) | |
Final Review (HON-SHISA) | By August 23, 2024 | *By the next dayof the presentation above (If it falls on Weekends or Holiday, the deadline will be moved forward.) | Two weeks before the Faculty Meeting, in principle |
Graduate | September 25, 2024 | March 25, 2025 | The end of the month taken place Final Review |
Documents for Special Cases
・In case in which there is no change to the Sub Examiner although one of the Sub Examiners becomes a co-author
・ Statement of Reason for designating a joint author as a Sub Examiner[MS-Word]
・If the thesis has multiple first authors
・ Statement of Reason for Multiple First Authors[MS-Word]
How to submit e-data
When you submit electronic data in addition to the printed application documents, please submit them from the following.
*If you can not open the form, please contact the person in charge of your laboratory, or contact us by email.
Guide for Application Procedure
A PhD degree will proceed in the order of I-4 below;
In order to take the examination of the dissertation thesis, it is necessary to submit at least one main thesis. The main thesis in Japanese must be written by one person; joint authorship for the thesis in other languages is permitted with you as first author.
(The article should be a paper published or scheduled to be published on the peer-review journal.)
(1) Provisional Application (KARI-SHINSEI):Designation of the Primary and Sub Examiners (Preliminary Reviewers – PhD Qualifications Committee)
Regarding candidates for Preliminary Reviewers, they are decided one Primary Examiner and two Sub Examiners based on recommendation of applicant’s professor (manager in your laboratory).
In some cases, the Sub Examiner is a professor other than the nominated by a supervisor.
(2) Preliminary Review (YOBI-SHINSA)
Review schedule is arranged between the applicant and the Preliminary Reviewers. If the applicant does not pass the preliminary review, it must be repeated until the applicant passes it.
(3) PhD Thesis Presentation (It is usually held on the 2nd Wednesday and 4th Thursday of each month.)
It has been held by online since AY 2020.
Check the schedule here .
The applicant should apply for PhD Thesis Presentation after passing Preliminary Review. The PhD Thesis Presentation is held in public, and the applicant gives a presentation for doctoral degree. (Arrange the schedule with the Primary and Sub Examiners.)
(4) Final Review (HON-SHINSA)
After applicants pass the PhD Thesis Presentation, you can apply for Degree Conferment. The review will be made at the Faculty Meeting in the following month or later.
Contact Information for Doctoral Degree Application
Educational Affairs Section, Graduate School of Medicine / Faculty of Medicine, Osaka University
E-mail : i-kyomu-kyomu [at] office.osaka-u.ac.jp
*Please change [at] to @.